Friday, November 28, 2014

Tak Kenaii Maka Tak Cinta.. Dah Kenai ? Bercinta-cinta lah kita hehe

Assalamualaikum !!!

Lama dah aku dah update blogger ni.. yang ada cume aku blogwalking blog teman-ii dan kenalan yang berkunjung di blog aku ni.. hehe .. Lagu pulak mcm kene je dengan tajuk aku hari ni.. pulak dahhh :D Sebenarnya tak pun. yang betulnya pasal "PETAI" lah hahaah.. mesti korang yang dengar ke bace ke perkataan petai ni akan kate eeeeeeeyuuuyuuu Petai ?! oh no !!! hahaha kesah pulak aku ..korang like ke tak petai ni.. 
hehe kalau di Indonesia yaa petai ini dikenali sebagai PETE .. hehe jngan malu lah weii nak mengaku suka makan petai lagi2 depan lelaki kan...especially perempuan ... hahah choiii !!

 Buat apa lah nak malu memanglah lumrah orang yang makan petai ni kencing busuk, buang angin (tak leh nak kata pa la kan) lagi la busuk hhahaha.. Dulu aku pun orang yang paling anti-petai ..tpi sekarang tidak lagi sebab yang ajar aku makan petai ni kakak saudara aku .. hahah dia kata try la miza makan.. sedap. .. yeke? mcm tak je dah la busuk pahit pulak tu hehe 

Fussy betul la aku ni kan.. hehe sekali suap makan.. hmm sedap ! alih-ii satu papan petai telah ku habiskan ahahaha kata tak suka hambek hang habih aku bedal.. tu lah orang2 tua2 selalu pesan "tak kenal maka tak cinta, dah kenal ?.. ape kes"  haha korang kalau nak tau petai ni pun ade kebaikannya.. jugak tau



Antaranya :

* Petai dapat menolong orang yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6 dan B12 yang dikandungnya, bersama dengan kalium dan magnesium, membantu tubuh cepat sembuh dari kesan penamatan nikotin. hai.. kan best kalau para perokok yang dekat luar sana tu makan petai.. tak delah aku hari2 bau asap rokok.. hehe

* boleh elakkan dari terkena kencing manis hah sapa2 yg ade kencing manis tu rajin2 lah makan petai ye ! 

* boleh menghilangkan rasa sembelit.. Keranaa kandungan serat yang tinggi, maka petai akan mempermudah menormalkan kembali aksi pencernaan dan membantu mengatasi permasalahan ini tanpa harus mengambil ubat-ubat lain.

* petai ni jugak boleh membuat kan kita awet muda tau hahahah.. mungkin la sebab petai ni kan sebahagian daripada ulam2 yang lain.. hehe so kalau perempuan yg nak bagi awet muda lagi makanla petai... ~~ hehe

Sebenarnya ada banyak lagi kebaikan makan petai ni tpi yang ni je aku share hehe kan aku dah kate makan petai ni pun boleh buat muka awet muda.. cantik je mcm anak mak ngah aku yang dekat perak ni depa semua makan petai..Yang ajar aku makan petai kak INTAN FARIZIANA yang tengah-ii tu dialah ...cun kan ! hehe suka tengok muka dia ayu je.. hehe 


ni semua akak sedara aku belah mak.. mean adik mak aku punya anak lah hehe depa semua makan petai pasai tu depa cantik2 hehehe ^_^


kak intan aku yg tengah2 kiri dan kanan ..(her friend)

Hope korang suka bace post ni naa.. hehe 

xoxo

3 comments:

  1. petai banyak manfaatnya.. tapi baunya itu loh.... -__-

    ReplyDelete
  2. LOVE PETAI SO MUCH.
    SODAP MMG SODAP...:-D

    ReplyDelete
  3. hahahah kan petai memng sedap hahaha tpi baunya aiiyaaa.. .bikin pusing.. hahhaha

    ReplyDelete

Assalamualaikum.
Hi ! sila tinggalkan Comment anda di sini.

!-- Avatar Komentar by www.lyssasecret.com start -->